Studia I stopnia (Licencjackie) oraz jednolite studia magisterskie

Cudzoziemiec, który aplikuje na podstawie polskiej matury oraz obywatele krajów UE posiadający dokumenty z krajów UE/OECD/EFTA, maturę IB lub EB

Wymagane dokumenty rekrutacyjne (w zależności od indywidualnej sytuacji kandydata mogą być również wymagane dodatkowe dokumenty):

  • Ważny paszport
  • Świadectwo maturalne
  • Apostille – wymagane w przypadku świadectwa maturalnego, uzyskanego poza granicami Polski
  • Tłumaczenie przysięgłe świadectwa maturalnego – wymagane w przypadku świadectwa maturalnego w innym języku niż polskim
  • Dwa kolorowe zdjęcia do legitymacji studenckiej, rozmiar 3,5 cm x 4,5 cm (zgodnie z wymogami dla dowodu osobistego),
  • Dla kandydatów niepełnoletnich – oświadczenie przedstawiciela ustawowego;

Cudzoziemiec, który jest obywatelem kraju spoza UE oraz posiada dokumenty wydane w kraju UE/OECD/EFTA, maturę IB, EB oraz w Ukrainie i Chinach (dot. wyłącznie świadectwa Gaozhong)

Wymagane dokumenty rekrutacyjne (w zależności od indywidualnej sytuacji kandydata mogą być wymagane dodatkowe dokumenty):

  • Ważny paszport
  • Świadectwo dojrzałości (świadectwo powinno zawierać pieczęć Apostille)
  • Tłumaczenie przysięgłe świadectwa dojrzałości
  • Dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2:
    •  certyfikat znajomości języka polskiego, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2024 r. poz. 1556 oraz z 2025 r. poz. 622);
    • certyfikat poświadczający znajomość języka polskiego wydany przez instytucję: European Consortium for the Certificate of Attainment in Modern Languages (ECL) albo telc GmbH, WBT Weiterbildungs-Testsysteme GmbH (TELC);
    • zaświadczenie o ukończeniu kursu przygotowawczego do podjęcia nauki na studiach, o którym mowa w art. 60 ust. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2024 r. poz. 769, 1222 i 1688 oraz z 2025 r. poz. 619, 621 i 622), trwającego nie krócej niż 9 miesięcy.
      Dokumentami poświadczającymi znajomość języka polskiego na poziomie biegłości językowej nie niższym niż B2 są również:
    • dyplom ukończenia studiów z wykładowym językiem polskim wydany przez uczelnię działającą w systemie szkolnictwa wyższego i nauki Rzeczypospolitej Polskiej;
    • dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku filologia w zakresie języka polskiego lub lingwistyki stosowanej wydany przez uczelnię zagraniczną, wraz z suplementem do dyplomu albo zaświadczeniem, potwierdzającymi, że liczba godzin zajęć z języka polskiego wynosiła co najmniej 500;
    • świadectwo nabycia uprawnień do wykonywania zawodu tłumacza przysięgłego wydane przez Ministra Sprawiedliwości, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. o zawodzie tłumacza przysięgłego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1326), albo zaświadczenie potwierdzające wpis na listę tłumaczy przysięgłych.
  • Dwa kolorowe zdjęcia do legitymacji studenckiej, rozmiar 3,5 cm x 4,5 cm (zgodnie z wymogami dla dowodu osobistego)
  • Dla kandydatów niepełnoletnich – oświadczenie przedstawiciela ustawowego

 

Cudzoziemiec, który posiada dokumenty o wykształceniu inne niż wydane w kraju UE/OECD/EFTA, maturę IB, EB oraz w Ukrainie i Chinach – bez względu na obywatelstwo

Wymagane dokumenty rekrutacyjne (w zależności od indywidualnej sytuacji kandydata mogą być wymagane dodatkowe dokumenty):

  • Ważny paszport
  • Dokument uprawniający do podjęcia studiów – świadectwo dojrzałości
  • Apostille / legalizacja do dokumentu uprawniającego do podjęcia studiów (świadectwa dojrzałości). Jeżeli świadectwo zostało wydane w kraju, który podpisał Konwencję Haską wymagane jest apostille, w pozostałych przypadkach – legalizacja
  • Informacja dyrektora NAWA lub decyzja Kuratora Oświaty dotycząca uznania dokumentu uprawniającego do podjęcia studiów
  • Tłumaczenie przysięgłe dokumentu uprawniającego do podjęcia studiów
  • Dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2:
    • certyfikat znajomości języka polskiego, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2024 r. poz. 1556 oraz z 2025 r. poz. 622);
    • certyfikat poświadczający znajomość języka polskiego wydany przez instytucję: European Consortium for the Certificate of Attainment in Modern Languages (ECL) albo telc GmbH, WBT Weiterbildungs-Testsysteme GmbH (TELC);
    • zaświadczenie o ukończeniu kursu przygotowawczego do podjęcia nauki na studiach, o którym mowa w art. 60 ust. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2024 r. poz. 769, 1222 i 1688 oraz z 2025 r. poz. 619, 621 i 622), trwającego nie krócej niż 9 miesięcy.
      Dokumentami poświadczającymi znajomość języka polskiego na poziomie biegłości językowej nie niższym niż B2 są również:
    • dyplom ukończenia studiów z wykładowym językiem polskim wydany przez uczelnię działającą w systemie szkolnictwa wyższego i nauki Rzeczypospolitej Polskiej;
    • dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku filologia w zakresie języka polskiego lub lingwistyki stosowanej wydany przez uczelnię zagraniczną, wraz z suplementem do dyplomu albo zaświadczeniem, potwierdzającymi, że liczba godzin zajęć z języka polskiego wynosiła co najmniej 500;
    • świadectwo nabycia uprawnień do wykonywania zawodu tłumacza przysięgłego wydane przez Ministra Sprawiedliwości, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. o zawodzie tłumacza przysięgłego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1326), albo zaświadczenie potwierdzające wpis na listę tłumaczy przysięgłych.
  • Dwa kolorowe zdjęcia do legitymacji studenckiej, rozmiar 3,5 cm x 4,5 cm (zgodnie z wymogami dla dowodu osobistego)
  • Dla kandydatów niepełnoletnich – oświadczenie przedstawiciela ustawowego
  • Egzamin wstępny – w stosunku do cudzoziemców, którzy nie posiadają dokumentów spełniających wymagania określone w art. 326a ust. 1, Uczelnia przeprowadza egzaminy wstępne w celu sprawdzenia:
    • wiedzy niezbędnej do podjęcia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu kształcenia,
    • uzdolnień artystycznych,
    • sprawności fizycznej,
    • lub szczególnych predyspozycji wymaganych do podjęcia studiów na danym kierunku, poziomie i profilu.
      Wynik egzaminu wstępnego może stanowić do 100% łącznej punktacji możliwej do uzyskania przez kandydata w toku postępowania rekrutacyjnego.
  • Kroki rekrutacji

    1

    Załóż konto w systemie rekrutacji online i zarejestruj się na wybrany kierunek studiów

    Kwestionariusz znajdziesz na stronie: https://rekrutacja.humanitas.edu.pl/

    2

    Skompletuj wymagane dokumenty rekrutacyjne

    Wymagane dokumenty różnią się w zależności od indywidualnej sytuacji kandydata. Zapoznaj się z powyższą listą wymaganych dokumentów.

    3

    Dokonaj opłaty rekrutacyjnej oraz opłaty za I semestr studiów.

    Numer konta:
    ING Bank Śląski S.A. II Oddział w Sosnowcu
    IBAN: PL24 1050 1360 1000 0008 0337 9932
    SWIFT: INGBPLPW
    Tytuł przelewu: Imię, nazwisko, kierunek studiów.
    Dowód zapłaty należy dołączyć do kompletu wymaganej dokumentacji

    4

    Złóż wymagany komplet dokumentów

    • Wariant 1 – Zapis osobisty (Sosnowiec)
      Dostarcz dokumenty osobiście do Akademii Humanitas w Sosnowcu i podpisz umowę finansową w Biurze Współpracy Międzynarodowej. Dokumenty należy dostarczyć w formie kserokopii, natomiast oryginały należy okazać w momencie zapisu na studia.
    • Wariant 2 – Zapis online
      Prześlij skany wymaganych dokumentów na adres: international@humanitas.edu.pl
      Po ich weryfikacji prześlemy Ci dalsze instrukcje dotyczące zapisu na studia oraz dokumenty wymagane do podpisu.

    Studia II stopnia (Magisterskie)

    Cudzoziemiec, który aplikuję na podstawie dyplomu polskiej uczelni lub jest obywatelem krajów UE i posiada dyplom z kraju UE/OECD/EFTA, Ukrainy, Chin

    Wymagane dokumenty rekrutacyjne (w zależności od indywidualnej sytuacji kandydata mogą być wymagane dodatkowe dokumenty):

    • Ważny paszport
    • Dyplom ukończenia studiów
    • Apostillewymagane w przypadku dyplomu, uzyskanego poza granicami Polski
    • Tłumaczenie przysięgłe świadectwawymagane w przypadku świadectwa w innym języku niż polskim
    • Dwa kolorowe zdjęcia do legitymacji studenckiej, rozmiar 3,5 cm x 4,5 cm (zgodnie z wymogami dla dowodu osobistego)

    Cudzoziemiec, który jest obywatelem kraju spoza UE oraz posiada dyplom wydany w kraju UE/OECD/EFTA lub w Ukrainie i Chinach

    Wymagane dokumenty rekrutacyjne (w zależności od indywidualnej sytuacji kandydata mogą być wymagane dodatkowe dokumenty):

    • Ważny paszport
    • Dyplom ukończenia studiów (dyplom powinien zawierać pieczęć Apostille)
    • Tłumaczenie przysięgłe świadectwa
    • Dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2:
      • certyfikat znajomości języka polskiego, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2024 r. poz. 1556 oraz z 2025 r. poz. 622);
      • certyfikat poświadczający znajomość języka polskiego wydany przez instytucję: European Consortium for the Certificate of Attainment in Modern Languages (ECL) albo telc GmbH, WBT Weiterbildungs-Testsysteme GmbH (TELC);
      • zaświadczenie o ukończeniu kursu przygotowawczego do podjęcia nauki na studiach, o którym mowa w art. 60 ust. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2024 r. poz. 769, 1222 i 1688 oraz z 2025 r. poz. 619, 621 i 622), trwającego nie krócej niż 9 miesięcy.

    Dokumentami poświadczającymi znajomość języka polskiego na poziomie biegłości językowej nie niższym niż B2 są również:

      • dyplom ukończenia studiów z wykładowym językiem polskim wydany przez uczelnię działającą w systemie szkolnictwa wyższego i nauki Rzeczypospolitej Polskiej;
      • dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku filologia w zakresie języka polskiego lub lingwistyki stosowanej wydany przez uczelnię zagraniczną, wraz z suplementem do dyplomu albo zaświadczeniem, potwierdzającymi, że liczba godzin zajęć z języka polskiego wynosiła co najmniej 500;
      • świadectwo nabycia uprawnień do wykonywania zawodu tłumacza przysięgłego wydane przez Ministra Sprawiedliwości, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. o zawodzie tłumacza przysięgłego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1326), albo zaświadczenie potwierdzające wpis na listę tłumaczy przysięgłych.
    • Dwa kolorowe zdjęcia do legitymacji studenckiej, rozmiar 3,5 cm x 4,5 cm (zgodnie z wymogami dla dowodu osobistego)

    Cudzoziemiec, który posiada dyplom inny niż wydany w kraju UE/OECD/EFTA oraz w Ukrainie i Chinach – bez względu na obywatelstwo

    Wymagane dokumenty rekrutacyjne (w zależności od indywidualnej sytuacji kandydata mogą być wymagane dodatkowe dokumenty):

    • Ważny paszport
    • Dyplom ukończenia studiów (dyplom powinien zawierać pieczęć Apostille)
    • Tłumaczenie przysięgłe świadectwa
    • indywidualna informacja Dyrektora NAWA o uznaniu dyplomu
    • Dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2:
      • certyfikat znajomości języka polskiego, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2024 r. poz. 1556 oraz z 2025 r. poz. 622);
      • certyfikat poświadczający znajomość języka polskiego wydany przez instytucję: European Consortium for the Certificate of Attainment in Modern Languages (ECL) albo telc GmbH, WBT Weiterbildungs-Testsysteme GmbH (TELC);
      • zaświadczenie o ukończeniu kursu przygotowawczego do podjęcia nauki na studiach, o którym mowa w art. 60 ust. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2024 r. poz. 769, 1222 i 1688 oraz z 2025 r. poz. 619, 621 i 622), trwającego nie krócej niż 9 miesięcy.

    Dokumentami poświadczającymi znajomość języka polskiego na poziomie biegłości językowej nie niższym niż B2 są również:

      • dyplom ukończenia studiów z wykładowym językiem polskim wydany przez uczelnię działającą w systemie szkolnictwa wyższego i nauki Rzeczypospolitej Polskiej;
      • dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku filologia w zakresie języka polskiego lub lingwistyki stosowanej wydany przez uczelnię zagraniczną, wraz z suplementem do dyplomu albo zaświadczeniem, potwierdzającymi, że liczba godzin zajęć z języka polskiego wynosiła co najmniej 500;
      • świadectwo nabycia uprawnień do wykonywania zawodu tłumacza przysięgłego wydane przez Ministra Sprawiedliwości, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. o zawodzie tłumacza przysięgłego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1326), albo zaświadczenie potwierdzające wpis na listę tłumaczy przysięgłych.
    • Dwa kolorowe zdjęcia do legitymacji studenckiej, rozmiar 3,5 cm x 4,5 cm (zgodnie z wymogami dla dowodu osobistego)

    Kroki rekrutacji

    1

    Załóż konto w systemie rekrutacji online i zarejestruj się na wybrany kierunek studiów

    Kwestionariusz znajdziesz na stronie: https://rekrutacja.humanitas.edu.pl/

    2

    Skompletuj wymagane dokumenty rekrutacyjne

    Wymagane dokumenty różnią się w zależności od indywidualnej sytuacji kandydata. Zapoznaj się z powyższą listą wymaganych dokumentów.

    3

    Dokonaj opłaty rekrutacyjnej oraz opłaty za I semestr studiów.

    Numer konta:
    ING Bank Śląski S.A. II Oddział w Sosnowcu
    IBAN: PL24 1050 1360 1000 0008 0337 9932
    SWIFT: INGBPLPW
    Tytuł przelewu: Imię, nazwisko, kierunek studiów.
    Dowód zapłaty należy dołączyć do kompletu wymaganej dokumentacji

    4

    Złóż wymagany komplet dokumentów

    • Wariant 1 – Zapis osobisty (Sosnowiec)
      Dostarcz dokumenty osobiście do Akademii Humanitas w Sosnowcu i podpisz umowę finansową w Biurze Współpracy Międzynarodowej. Dokumenty należy dostarczyć w formie kserokopii, natomiast oryginały należy okazać w momencie zapisu na studia.
    • Wariant 2 – Zapis online
      Prześlij skany wymaganych dokumentów na adres: international@humanitas.edu.pl
    5

    Umowa o świadczenie usług edukacyjnych

    Po zweryfikowaniu dokumentacji otrzymasz od nas umowę finansową i dalsze szczegółowe informacje.

    Kontakt

    Przed rejestracją na studia zalecamy skontaktowanie się z Biurem Współpracy Międzynarodowej w celu konsultacji:

    pracownik biurowy Biura Współpracy Międzynarodowej
    Rekrutacja na studia w językach obcych

    Sofia Palvinskaia

    Skontaktuj się z nami

    Masz pytania lub potrzebujesz wsparcia? Skontaktuj się z nami – jesteśmy tutaj, aby Ci pomóc!

    Checkboxes

    Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

    Jak mogę zapisać się na wybrane studia?
    Etap 1: Rejestracja online. Załóż konto w systemie rekrutacyjnym i wybierz kierunek studiów. Etap 2: Zakończenie rekrutacji – wybierz jedną z opcji: Osobiście – złóż dokumenty i podpisz umowę w siedzibie Akademii Humanitas w Sosnowcu. Online – wyślij skany dokumentów na adres rekrutacja@humanitas.edu.pl. Po weryfikacji otrzymasz umowę i dalsze instrukcje. Wymagane dokumenty: kserokopia świadectwa maturalnego (dla studiów I stopnia), dyplom i suplement (dla studiów II stopnia), dwa podpisane zdjęcia do legitymacji (3,5 × 4,5 cm), potwierdzenia wpłat: 22 zł za legitymację, 85 zł opłaty rekrutacyjnej oraz I rata czesnego lub opłata za semestr/rok. Numer konta do wpłat: Akademia Humanitas, ING Bank Śląski S.A., 24 1050 1360 1000 0008 0337 9932. Masz pytania? Napisz do nas lub odwiedź osobiście – chętnie pomożemy.
    Czy akademia oferuje stypendia dla studentów?
    Stypendium Rektora przyznawane jest na wniosek studenta studiów stacjonarnych lub niestacjonarnych, który w poprzednim roku akademickim uzyskał średnią ocen co najmniej 4,30. Dodatkowe szanse mają studenci z osiągnięciami naukowymi, artystycznymi lub sportowymi (co najmniej na poziomie krajowym). Stypendium socjalne przysługuje studentom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej. Kryterium przyznania to miesięczny dochód netto na osobę w rodzinie nieprzekraczający 1570,50 zł (rok akademicki 2024/2025). Stypendium dla osób z niepełnosprawnościami przysługuje każdemu studentowi, niezależnie od trybu studiów, pod warunkiem posiadania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.
    Jakie są terminy rekrutacji?
    Rekrutacja letnia (na semestr zimowy) trwa od kwietnia do października. Rekrutacja zimowa (na semestr letni) trwa od listopada do marca. Nie przegap swojego terminu! Zachęcamy do śledzenia naszej strony, gdzie na bieżąco publikujemy szczegółowe informacje o aktualnych naborach.
    Czy istnieją programy wymiany międzynarodowej dla studentów?
    Akademia Humanitas uczestniczy w programie Erasmus+. Studenci mogą wyjechać na semestr zimowy, letni lub cały rok – zależnie od ustaleń z uczelnią partnerską. Podstawowe kryteria kwalifikacji to: poziom znajomości języka obcego, rok studiów, średnia ocen, wynik rozmowy kwalifikacyjnej oraz terminowe złożenie dokumentów. Termin wewnętrzny to 15 października, natomiast uczelnie partnerskie wymagają dokumentów w kwietniu/maju (na semestr zimowy) lub w październiku/listopadzie (na semestr letni). Warunkiem otrzymania dofinansowania jest podpisanie umowy i złożenie wszystkich wymaganych dokumentów w terminie.
    Jakie są wymagania wstępne do aplikowania na studia?
    Studia I stopnia i jednolite magisterskie Aby rozpocząć naukę, wystarczy zdany egzamin maturalny z minimum 30% z przedmiotów obowiązkowych na poziomie podstawowym. Studia II stopnia (magisterskie) Wymagany jest dyplom ukończenia studiów I stopnia lub jednolitych magisterskich oraz pozytywny wynik egzaminu dyplomowego. Spełniasz te warunki? Dołącz do nas! Masz pytania? Skontaktuj się z Działem Rekrutacji – chętnie pomożemy.