Jak tutoring wspiera rozwój szkoły? Relacja z XII Konferencji „Dyrektor Liderem” w Akademii Humanitas

To był dzień pełen inspirujących wystąpień, praktycznych warsztatów i rozmów o tym, jak tutoring może realnie zmieniać polską szkołę. Uczestnicy wydarzenia dyskutowali o budowaniu kultury współpracy, zaufania i wzajemnego wsparcia. Tak wspominamy XII Konferencję „Dyrektor Liderem”, która odbyła się 23 października 2025 r. w Akademii Humanitas w Sosnowcu.

Tutoring w szkole – główny temat tegorocznej edycji

Tegoroczna konferencja odbyła się pod hasłem: „Tutoring jako droga do rozwoju szkoły”. To temat wyjątkowo aktualny, ponieważ tutoring nie tylko wspiera uczniów w ich rozwoju, ale również pomaga nauczycielom i dyrektorom w kształtowaniu kompetencji przywódczych, komunikacyjnych i wychowawczych.

Zgromadzonych gości, w imieniu władz uczelni, przywitała Ewa Kraus, Dziekan Wydziału Nauk Stosowanych, która przybliżyła także uczestnikom konferencji ideę cyklu „Dyrektor Liderem”. Wydarzenie na auli poprowadziły Monika Szczepanik i Joanna Gardynik.

Goście wydarzenia

W konferencji udział wzięli przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego oraz instytucji edukacyjnych województwa śląskiego, m.in.:

  • Edyta Maj – Radna Rady Miejskiej w Sosnowcu,
  • Małgorzata Kasztura – Dyrektor Wydziału Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Katowicach,
  • Maria Policht – Starszy wizytator Oddziału Wychowania i Kształcenia Kuratorium Oświaty w Katowicach,
  • Elżbieta Bazańska-Wolska – Naczelnik Wydziału Oświaty Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej,
  • Olga Dajewska-Ćwierk – Dyrektorka Biura Senatorskiego Joanny Sekuły,
  • Olga Szczygieł – Naczelnik Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Zawierciu.

Inspirujące wystąpienia ekspertów

Część wykładową otworzył Damian Kupczyk, który w swoim wystąpieniu mówił o tym, jak budować spersonalizowane wsparcie dla uczniów w szkole. Martyna Jarząb z Fundacji Wielogłosu poruszyła temat odporności psychicznej dorosłych wspierających dzieci i młodzież. Z kolei Joanna Gardynik przedstawiła możliwości tutoringu, jako narzędzia wspierającego dorosłych w środowisku szkolnym.

Nie zabrakło również sesji pytań i odpowiedzi, w której uczestnicy aktywnie dzielili się swoimi doświadczeniami i refleksjami.

Praktyczne warsztaty dla liderów edukacji

W drugiej części konferencji odbyły się warsztaty, podczas których uczestnicy poznali potencjał tutoringu w budowaniu relacji i wspieraniu rozwoju młodych ludzi.

Warsztaty poprowadzili:

  • Bartłomiej Marszałek (Fundacja TDJ) – Jak tutoring wspiera sprawczość i poczucie skuteczności u dzieci i młodzieży?
  • Monika Szczepanik – Jak tutoring wspiera pracę wychowawczą i autentyczny kontakt z młodymi ludźmi?
  • Małgorzata Zielińska – Jak tutoring wspiera budowanie samoświadomości u dzieci i młodzieży?
  • Joanna Gardynik – Tutoring w Liceum Miejsce – jak go zaprojektować i wdrożyć?
  • Anna Żymełka – Narzędzia tutoringu, których możesz użyć na lekcji.
  • Marcin Szala – Czego (poza wiedzą) nauczył mnie tutoring na Oxfordzie?

Dyrektor Liderem – przestrzeń dla rozwoju i współpracy

Cykl konferencji „Dyrektor Liderem” od 2015 roku stanowi przestrzeń wymiany doświadczeń i dobrych praktyk wśród liderów oświaty z całego województwa śląskiego.

Tegoroczna edycja ponownie potwierdziła, że edukacja potrzebuje liderów gotowych na zmiany – ludzi, którzy w centrum swojej pracy stawiają relacje, rozwój i człowieka.

Podziękowania dla uczestników i prelegentów

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom konferencji za obecność, otwartość i zaangażowanie. Wasze doświadczenia, pytania i refleksje sprawiają, że „Dyrektor Liderem” pozostaje przestrzenią prawdziwego dialogu o edukacji. Dziękujemy również prelegentom i prowadzącym warsztaty za inspirację, wiedzę i energię, którą wnieśli do tego spotkania.

Wspólnie budujmy szkołę, w której relacja, rozwój i współpraca mają realne znaczenie!