XXXI Tatrzańskie Sympozjum Naukowe „Edukacja Jutra” – konferencja naukowa Akademii Humanitas o przyszłości edukacji i rozwoju 

W dniach 16–18 czerwca 2025 roku w Zakopanem odbyło się XXXI Tatrzańskie Sympozjum Naukowe „Edukacja Jutra”, jedno z najważniejszych ogólnopolskich wydarzeń naukowo-dydaktycznych poświęconych refleksji nad współczesną i przyszłą edukacją. Organizatorem wydarzenia była Akademia Humanitas w Sosnowcu oraz Uniwersytet Bielsko-Bialski. Trzydniowe obrady zgromadziły ponad 100 naukowców z czołowych ośrodków akademickich w Polsce i za granicą. 

Patronat naukowy i honorowy – prestiżowe wsparcie dla rozwoju nauki 

Sympozjum objęte zostało patronatem naukowym Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, co potwierdza jego wysoką rangę w środowisku naukowym. Honorowy patronat nad wydarzeniem sprawowali m.in. Rektor Akademii Humanitas dr Mariusz Lekston, Wojewoda Małopolski Krzysztof Jan Klęczar, Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa, Starosta Tatrzański Andrzej Skupień, Prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński oraz Burmistrz Zakopanego Łukasz Filipowicz. 

Patronat medialny objęły czasopismo „HUMANITAS Pedagogika i Psychologia” oraz miesięcznik Forum Akademickie, a sam projekt uzyskał dofinansowanie z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Edukacja jutra i rozwój człowieka – główne idee konferencji naukowej Akademii Humanitas 

Od 1994 roku Tatrzańskie Sympozjum Naukowe „Edukacja Jutra” stanowi platformę wymiany myśli i doświadczeń między przedstawicielami nauk społecznych i humanistycznych. 

Tegoroczna edycja skupiła się na refleksji nad wartościami edukacji w kontekście dynamicznych zmian cywilizacyjnych. Dyskusje toczyły się wokół klasycznej triady wartości – prawdy, dobra i piękna – która od wieków stanowi fundament europejskiego i polskiego modelu kształcenia. 

Uczestnicy debatowali nad tym, jak zachować trwałe elementy edukacji przy jednoczesnym dostosowaniu jej do wyzwań współczesności. Szczególną uwagę poświęcono relacji między teorią pedagogiczną a praktyką edukacyjną, a także roli szkoły jako instytucji kształtującej rozwój społeczny i indywidualny człowieka. 

Autorytety naukowe i międzynarodowy wymiar rozwoju badań edukacyjnych 

W Komitecie Naukowym Sympozjum znaleźli się wybitni pedagodzy i badacze z wiodących uczelni w Polsce oraz zagranicą, m.in. prof. zw. dr hab. Stanisław Palka z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, przewodniczący Komitetu Naukowego, oraz Prorektor ds. rozwoju i współpracy Akademii Humanitas dr hab. Piotr Oleśniewicz, prof. AH – jego zastępca. 

Wśród członków komitetu znaleźli się również profesorowie z Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego, Uniwersytetu Szczecińskiego, Uniwersytetu Ignatianum, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Uniwersytetu w Białymstoku, Uniwersytetu Łódzkiego, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, AWF we Wrocławiu, Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu Opolskiego, Uniwersytetu Rzeszowskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Akademii Humanitas, Akademii Sztuki Wojennej w Warszawie, Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, a także badacze z Izraela i Czech. 

Za organizację wydarzenia odpowiadał Komitet Organizacyjny Akademii Humanitas pod przewodnictwem dr. hab. Piotra Oleśniewicza, prof. AH, wspierany przez Ewę Kraus, Dziekan wydziału Nauk Stosowanych AH, dr Danutę Morańską, dr Bożenę Wroniszewską-Drabek, dr Ewelinę Majewską-Pyrkosz

Inspirujące wystąpienia i panele – rozwój edukacji w centrum konferencji naukowej 

Uroczystego otwarcia sympozjum dokonał dr hab. Maciej Borski, prof. AH, Prorektor ds. nauki Akademii Humanitas. Swoje krótkie przemówienia wygłosili również przewodniczący Komitetu Naukowego Sympozjum, przedstawiciel uczelni partnerskiej, będącej współorganizatorem wydarzenia – prof. dr hab. Ernest Zawada, Dziekan Wydziału Humanistyczno-Społecznego Uniwersytetu Bielsko- Bialskiego oraz Starosta Tatrzański Pan Andrzej Skupień

W części inauguracyjnej wystąpili m.in. prof. dr hab. dr h.c. multi Bogusław Śliwerski, który mówił o „Edukacji jutra w nieadekwatnej do niej szkole”, oraz prof. dr hab. dr h.c. Marek Konopczyński, autor wykładu „Wojny paradygmatów”. 

Program konferencji obejmował dwie sesje plenarne i dziesięć paneli tematycznych, w ramach których naukowcy omawiali m.in. zagadnienia autorytetu i dialogu w edukacji, wielokulturowości, wpływu nowych technologii, roli emocji i kompetencji przyszłości, a także wyzwań związanych z edukacją wczesnoszkolną. 

Dyskusje dotyczyły również kwestii takich jak wypalenie zawodowe nauczycieli, rozwój kompetencji społecznych młodzieży, wpływ sztucznej inteligencji na proces wychowania oraz znaczenie relacji rodzinnych w kształtowaniu postaw dzieci i młodzieży. 

Dzień Tatrzański – integracja i rozwój środowiska naukowego Akademii Humanitas 

Tradycyjnym elementem konferencji naukowej Akademii Humanitas był tzw. Dzień Tatrzański – wyjątkowy moment łączący naukę z integracją i rekreacją. Uczestnicy wyruszyli na górskie szlaki (Kalatówki – Dolina Białego oraz Kuźnice – Kasprowy Wierch – Hala Gąsienicowa), by w nieformalnej atmosferze wymieniać poglądy i inspirować się do dalszego rozwoju naukowego. 

Wspólne wędrówki sprzyjały budowaniu relacji i potwierdziły, że rozwój nauki to także rozwój człowieka – jego pasji, empatii i otwartości. 

Podsumowanie obrad i dalszy rozwój projektu „Edukacja Jutra” 

Ostatniego dnia konferencji moderatorzy paneli przedstawili podsumowanie obrad, wskazując najważniejsze wnioski i rekomendacje dla praktyki edukacyjnej. Prof. zw. dr hab. Stanisław Palka – przewodniczący XXXI Sympozjum – zaprezentował główne konkluzje oraz zapowiedział prace nad XXXII edycją wydarzenia, kontynuując ideę rozwoju i integracji środowiska naukowego. 

Tradycyjnie zaprezentowano także wydaną przez Akademię Humanitas monografię naukową „Edukacja jutra – w toku współczesnych wyzwań” pod redakcją dr Danuty Morańskiej i dr. hab. Piotra Oleśniewicza, prof. AH. Publikacja stała się punktem wyjścia do dalszych debat i dyskusji, 

Akademia Humanitas – nauka, konferencje i rozwój edukacji jutra 

XXXI Tatrzańskie Sympozjum Naukowe „Edukacja Jutra” potwierdziło, że Akademia Humanitas jest miejscem, w którym nauka spotyka się z praktyką, a tradycja – z nowoczesnością. To przestrzeń twórczego dialogu o edukacji, człowieku i społeczeństwie przyszłości. 

Wydarzenie w Zakopanem stało się nie tylko ważnym punktem na mapie polskiej nauki, ale również inspiracją do dalszych działań na rzecz rozwoju edukacji jutra – otwartej, wartościowej i wspierającej rozwój człowieka na każdym etapie życia.