Warsztaty międzykulturowe #INTERLAB+ w Akademii Humanitas

W ramach rozwijającego się projektu INTERLAB+ 2025 Akademia Humanitas miała przyjemność przeprowadzić warsztaty z zakresu edukacji międzykulturowej. To kluczowe wydarzenie, będące częścią trzeciej edycji projektu realizowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji – Narodową Agencję Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności, miało na celu pogłębienie kompetencji międzykulturowych wśród kadry uczelni.

Idea programu INTERLAB+

Program INTERLAB+ 2025 koncentruje się na organizacji warsztatów międzykulturowych dla beneficjentów programu Erasmus+. Jego głównym celem jest podniesienie kompetencji międzykulturowych uczestników. Warsztaty są dostosowane do potrzeb grup docelowych i obejmują tematy takie jak komunikacja międzykulturowa, rozwiązywanie konfliktów oraz strategie radzenia sobie ze stereotypami i dyskryminacją. Szkolenia są dostępne zarówno w języku polskim, jak i angielskim, w formatach jedno- i dwudniowych. Więcej informacji na temat programu INTERLAB+ można znaleźć na stronie Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji w artykule: INTERLAB+ 2025: Szkolenia z zakresu międzykulturowości dla beneficjentów Programu Erasmus+.

Kto wziął udział?

Szkolenie skierowane było do kadry administracyjnej Akademii Humanitas – osób, które na co dzień odgrywają kluczową rolę we wspieraniu międzynarodowych inicjatyw, utrzymywaniu kontaktu z zagranicznymi studentami oraz partnerami. Ich zaangażowanie jest nieocenione w budowaniu otwartego i inkluzywnego środowiska akademickiego.

Czego dotyczyły warsztaty?

Moduł „Wprowadzenie do edukacji międzykulturowej” poprowadziła Elżbieta Olczak, ekspertka w dziedzinie edukacji międzykulturowej. Zajęcia miały charakter wysoce interaktywny i bazowały na sprawdzonych metodach edukacji pozaformalnej. Uczestnicy mieli okazję:

  • Poznać i zrozumieć wpływ kultury na jednostkę, co pozwala na głębsze spojrzenie na własne zachowania i reakcje.
  • Zgłębić zjawiska zachodzące na styku kultur, w tym kluczowe kwestie takie jak etnocentryzm, stereotypy i uprzedzenia, aby świadomie unikać pułapek w komunikacji międzykulturowej.
  • Poznać i zrozumieć proces adaptacji kulturowej oraz strategie akulturacji, co jest niezbędne dla skutecznego wspierania studentów i partnerów z różnych środowisk.
  • Wypracować sposoby radzenia sobie w fazie stresu akulturacyjnego, oferując praktyczne narzędzia do zarządzania trudnościami adaptacyjnymi.
  • Rozwinąć wrażliwość na różnorodność i postawy otwartości wobec innych kultur, co jest fundamentem harmonijnej współpracy międzynarodowej.

Wzmacnianie kompetencji międzykulturowych w szkolnictwie wyższym

Akademia Humanitas pragnie podziękować Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji za umożliwienie udziału w tak wartościowym projekcie. Wyrażamy również wdzięczność wszystkim uczestnikom za ich aktywny udział i otwartość na nowe perspektywy. Jesteśmy dumni, że mogliśmy być częścią inicjatywy, która realnie wspiera rozwój kompetencji międzykulturowych w sektorze szkolnictwa wyższego, przyczyniając się do tworzenia bardziej świadomej i globalnie zorientowanej społeczności akademickiej.