Okładka książki Agnieszki Walendzik-Ostrowskiej Polska szkoła wobec kryzysu wojennego w Ukrainie przedstawia dwoje uczniów stojących tyłem na żółtym polu kwiatów. Dzieci mają na sobie szkolne stroje i brązowe plecaki, a ich wzrok skierowany jest ku spokojnemu, wiejskiemu pejzażowi z łagodnymi wzgórzami i niebieskim niebem. Ilustracja utrzymana jest w ciepłych barwach, tworząc kontrast między beztroskim krajobrazem a powagą tematu książki. Całość sprawia wrażenie refleksyjnej sceny, symbolizującej wyzwania, z jakimi mierzą się szkoły w obliczu wojennego kryzysu w Ukrainie. Niebieskie niebo i żółte pole nawiązują do flagi Ukrainy.
Okładka książki Agnieszki Walendzik-Ostrowskiej Polska szkoła wobec kryzysu wojennego w Ukrainie przedstawia dwoje uczniów stojących tyłem na żółtym polu kwiatów. Dzieci mają na sobie szkolne stroje i brązowe plecaki, a ich wzrok skierowany jest ku spokojnemu, wiejskiemu pejzażowi z łagodnymi wzgórzami i niebieskim niebem. Ilustracja utrzymana jest w ciepłych barwach, tworząc kontrast między beztroskim krajobrazem a powagą tematu książki. Całość sprawia wrażenie refleksyjnej sceny, symbolizującej wyzwania, z jakimi mierzą się szkoły w obliczu wojennego kryzysu w Ukrainie. Niebieskie niebo i żółte pole nawiązują do flagi Ukrainy.

Polska szkoła wobec kryzysu wojennego w Ukrainie

Autor

Agnieszka Walendzik-Ostrowska

Wydawnictwo

Oficyna Wydawnicza "Humanitas"

Subject

Szkolnictwo, Pedagogika, Socjologia

Genre

Monografia

Category

Pedagogika

Spis treści

SPIS TREŚCI

Wstęp

Rozdział 1
Wielokulturowość jako współczesne zjawisko społeczne i związane z nią wyzwania

Rozdział 2
Funkcjonowanie dzieci z Ukrainy w polskiej szkole po wybuchu wojny w 2022 roku

Rozdział 3
Dzieci ukraińskie w polskiej szkole – doświadczenia i perspektywa badanych
3.1. Założenia metodologiczne badania
3.2. Pierwsze reakcje na nową rzeczywistość
3.3. Oswajanie traumy
3.4. Proces włączania dzieci w społeczność szkolną
3.5. Organizowanie nauki
3.6. Współpraca z rodzinami
3.7. Obecna sytuacja
3.8. Wojna w Ukrainie a lata niepokoju polskiej szkoły

Rozdział 4
Podsumowanie wyników
4.1. Wyzwania związane z organizacją nauki
4.2. Klasy przygotowawcze
4.3. Trudności i wyzwania – bariera językowa
4.4. Trudności i wyzwania – rotacja dzieci
4.5. Szkoła jako ośrodek interwencji kryzysowej
4.6. Trudne emocje
4.7. Adaptacja dzieci ukraińskich – czynniki utrudniające i wspierające

Rozdział 5
Rekomendacje

Zakończenie

Spis tabel

Wykaz skrótów

Bibliografia

Aneks 1. Wyniki badania dzieci ukraińskich i polskich
Aneks 2. Kwestionariusz wywiadu