Uczelnie wyższe muszą dziś nie tylko nadążać za zmianami, ale je wyprzedzać – szczególnie w kontekście oczekiwań Pokolenia Alpha. O tym jak odnaleźć się w świecie cyfrowych wyzwań i nowego podejścia do nauki, mówił dr Mariusz Lekston, Rektor Akademii Humanitas, w rozmowie z portalem PulsHR.
Wywiad został przeprowadzony podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach – jednego z najważniejszych wydarzeń gospodarczych w Europie Środkowo-Wschodniej.
Nowe pokolenie – nowa odpowiedzialność uczelni
Tematem rozmowy była konieczność dostosowania uczelni wyższych do potrzeb Pokolenia Alpha (urodzeni w latach 2010-2025) – młodych ludzi dorastających w świecie pełnym technologii, krótkich form przekazu i natychmiastowego dostępu do informacji. – Zupełne dostosowywanie uczelni i kształcenia do potrzeb tego pokolenia jest potrzebne, ale w pewnym umiarkowanym wymiarze. To powinno być połączenie tego, czego oczekuje pokolenie z tym, co jest wartością akademicką, a co pełni – w mojej ocenie – pewną funkcję wychowawczą – zaznacza Rektor Akademii Humanitas.
W rozmowie podkreślono również znaczenie roli nauczycieli akademickich – ich zadaniem jest nie tylko przekazywanie wiedzy, ale także budowanie relacji i kształtowanie postawy intelektualnej oraz społecznej.
Studiowanie to coś więcej niż szybki kurs
W dobie szybkiego dostępu do treści, mediów społecznościowych i wiedzy na wyciągnięcie ręki, wielu studentów traktuje naukę jako zbiór informacji, które można błyskawicznie „przescrollować” na ekranie telefonu. Rektor Akademii Humanitas zwrócił uwagę, że takie podejście spłyca istotę studiowania, sprowadzając je do krótkotrwałego zdobywania danych, zamiast do rozwijania kompetencji, krytycznego myślenia i świadomego uczestnictwa w życiu społecznym.
Pełen wywiad dostępny jest na stronie PulsHR: Studenci dziś oczekują “scrollowania wiedzy”. “Powinniśmy z tym walczyć”