Ogrodowa pracownia sensoryczna

Ogrodowa pracownia sensoryczna Akademii Humanitas powstaje sukcesywnie od września 2020 r. w wyniku celowego, podzielonego na kilka etapów zagospodarowania terenów zielonych wokół Uczelni w Sosnowcu.

Zadanie, tworzonej w cyklu zgodnym z porami roku pracowni, jest zarówno edukacyjne, jak i terapeutyczne. Powstające w jej ramach przyjazne i wielofunkcyjne miejsca przeznaczone są do praktycznej nauki rozpoznawania i realizowania potrzeb osób (szczególnie dzieci) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zadanie, żyjącej w cyklu zgodnym z porami roku pracowni, jest zarówno edukacyjne, jak i terapeutyczne. Powstające w jej ramach przyjazne i wielofunkcyjne miejsca przeznaczone są do praktycznej nauki rozpoznawania i realizowania potrzeb osób (szczególnie dzieci) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Teren został zaprojektowany w oparciu o swobodne linie i geometryczne kształty – sprawia zatem wrażenie uporządkowanej i wygodnej przestrzeni.

Każdy zakątek ogrodu ma dostarczać doświadczeń dla innych zmysłów. W trakcie I etapu prac powstały m. in.:

  • rabata długokwitnąca (bylinowa) – tworzą ją tulipany, słoneczne rudbekie, różnobarwne i różnokształtne jeżówki, pysznogłówki, omszone szałwie, miododajne naparstnice, kolorowe jak ptaki orliki itp.,
  • rabata woni – tutaj nie mogło zabraknąć lawendy, piwonii, kocimiętki czy goździków,
  • rabata z trawami – różne rodzaje miskantów sąsiadują tu z turzycami, trawą bambusową, czy rozplenicą japońską.

Roślinom rabatowym towarzyszą pięknie kwitnące wiosną a owocujące latem i wczesną jesienią drzewa:

  • wszechobecne kasztanowce,
  • kilka rodzajów klonów,
  • lipy,
  • robinie akacjowe,
  • morwa biała,
  • a także – jabłonie, śliwy, wiśnie i grusze.

W ogrodzie nie brakuje zarówno zimozielonych iglaków – sosen i świerków, jak i zrzucających na zimę igieł modrzewi, pod którymi wiosną kwitną kolorowe tulipany i pachnące konwalie. W różnych częściach ogrodu w lecie będzie można podziwiać intensywnie pachnące róże oraz wielokształtne i wielobarwne hortensje.

Krzywy i byliny zaplanowane do nasadzeń w ogrodzie w trakcie poszczególnych etapów prac zostały tak dobrane, aby podczas całego sezonu wegetacyjnego charakteryzowały się bogatą paletą harmonijnych barw. 

Przed nami jeszcze kilka etapów realizacyjnych, aby ogród sensoryczny nabrał ostatecznego kształtu, a tym samym został w pełni zrealizowany cel nadrzędny jakim jest: stworzenie studentom Humanitas możliwości efektywniejszej nauki w bezpośrednim kontakcie z przyrodą oraz pozostałymi elementami zaprojektowanymi w ramach pracowni i doświadczania ich faktycznego wpływu na zmysły, by łatwiej mogli wykorzystać poznane metody w przyszłej pracy z uczniami.

Pomoce dydaktyczne i sprzęt multimedialny zostały zakupione w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020