Rozkwit człowieka w centrum uwagi – międzynarodowa konferencja naukowa HUMANITAS Global Congress of Flourishing

14 miesięcy przygotowań, ponad 150 zgłoszeń wystąpień z Ameryki Północnej, Karaibów, Europy i Azji oraz 30% prelegentów z zagranicy – tak można podsumować międzynarodową konferencję naukową HUMANITAS Global Congress of Flourishing, która w dniach 8–10 października 2025 r. odbyła się w Akademii Humanitas w Sosnowcu. Wydarzenie miało charakter multidyscyplinarny, łącząc środowiska psychologów, pedagogów, lekarzy i pracowników socjalnych.

Otwarcie i idea rozkwitu

Kongres uroczyście otworzył dr Mariusz Lekston, Rektor Akademii Humanitas, który przybliżył ideę flourishing – rozkwitu człowieka – zwracając uwagę, że w polskiej psychologii pojęcie to dopiero zyskuje na znaczeniu. Podkreślił, że to właśnie Akademia Humanitas ma zaszczyt wprowadzać ten ważny konstrukt do rodzimej nauki.

Prof. ucz. dr Sebastian B. Skalski-Bednarz, przewodniczący Komitetu Organizacyjnego, wskazał na międzynarodowy charakter wydarzenia. W otwarciu głos zabrali także ks. prof. Janusz Surzykiewicz (Katolicki Uniwersytet Eichstätt-Ingolstadt), prof. ucz. dr Dagna Kocur (Uniwersytet Śląski) oraz prof. ucz. dr hab. Katarzyna Skrzypińska (Polskie Towarzystwo Psychologii Religii i Duchowości). O badaniach realizowanych metodą CAWI mówił dr Tomasz Baran z Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna.

Wykłady i inspiracje pierwszego dnia

Pierwszy dzień obfitował w wykłady światowych ekspertów:

  • Prof. Ben C. H. Kuo (University of Windsor, Kanada) zaprezentował koncepcję collective coping, pokazując, jak wartości kolektywistyczne wpływają na radzenie sobie ze stresem.
  • Prof. Jan Cieciuch (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego) przedstawił autorski model integrujący badania nad dobrostanem i osobowością.
  • Prof. Arndt Büssing (Uniwersytet Witten/Herdecke, Niemcy) mówił o duchowych potrzebach pacjentów przewlekle chorych.
  • Prof. Loren L. Toussaint (Luther College, USA) opowiedział o przebaczeniu jako fundamencie zdrowia psychicznego i społecznego.
  • Prof. Jon R. Webb (Texas Tech University, USA) zaprezentował model SFARA opisujący związki między duchowością a skutecznością terapii uzależnień.

Zaplanowane wystąpienie prof. Colwicka Wilsona (University of the Southern Caribbean, Trynidad i Tobago) – poświęcone roli przebaczenia sobie w dobrostanie – ze względu na jego nieobecność zaprezentował prof. Toussaint, przedstawiając wyniki projektu Caribbean Self-Forgiveness and Flourishing Project.

Drugi dzień – nauka, edukacja, dobrostan

Drugi dzień kongresu rozpoczął się wykładem plenarnym prof. Bogusława Śliwerskiego (Uniwersytet Łódzki, APS w Warszawie), który omówił wartości i dobrostan w ruchu harcerskim, wskazując na wychowawczy potencjał tradycji skautowych.

Podczas licznych sesji równoległych dyskutowano o edukacji w dobie transformacji cyfrowej, zdrowiu psychicznym, rodzicielstwie w obliczu autyzmu, wypaleniu zawodowym, rezyliencji czy duchowości w chorobie. W sesjach Dobrostan psychiczny w zmieniającym się świecie oraz Zdrowie, rodzina i wyzwania zawodowe zaprezentowano wyniki badań z zakresu psychologii, pedagogiki i medycyny.

Uczestnicy mieli okazję wziąć udział w sesjach posterowych i krótkich prezentacjach BLITZ, poświęconych m.in.:

  • diagnozie ADHD z użyciem eye-trackingu,
  • funkcjonowaniu seksualnemu kobiet po chorobie nowotworowej,
  • rezyliencji żołnierzy jednostek specjalnych.

W kolejnych blokach omawiano m.in.:

  • wpływ CBD na depresję i lęk,
  • dobrostan studentów w czasach przemian,
  • duchowość w chorobie przewlekłej,
  • a także rolę muzyki chóralnej jako formy ekspresji duchowej.

Dzień zakończyły trzy sesje tematyczne: Wiara, wartości i wspólnota, Uzdrawiające więzi oraz Tożsamość, odporność i twórcza ekspresja. Obrady zwieńczyło posiedzenie Komitetów: Naukowego i Organizacyjnego.

Trzeci dzień – online o globalnym dobrostanie

Ostatni dzień kongresu odbył się w formule zdalnej. W sesji Migracja i globalny dobrostan omawiano m.in.:

  • rozkwit w kulturach Indii,
  • potrzeby duchowe uchodźców,
  • promocję zdrowia psychicznego młodzieży w Gruzji.

Blok Sens, tożsamość i wartości społeczne poświęcono zagadnieniom duchowości, cierpienia i znaczenia w życiu codziennym, a także problematyce narcystycznych wzorców w mediach.

W kolejnych sesjach dyskutowano o rezyliencji młodzieży, terapii grupowej, równowadze psychicznej w czasach kryzysu oraz przedsiębiorczości społecznej jako narzędziu integracji. Pojawiły się też tematy dotyczące różnic płciowych w uzależnieniach, mindfulness, traumy międzypokoleniowej i funkcjonowania w sytuacjach bólu przewlekłego.

Mindfulness i podsumowanie

Kongres zamknął wykład prof. Adrianny Mendrek (Bishop’s University, Kanada) zatytułowany Mindfulness and Flourishing: From Historical Roots to Modern Applications. Badaczka omówiła historyczne i współczesne konteksty uważności, podkreślając jej znaczenie dla rozwoju samoświadomości, współczucia i dobrostanu.

Podczas ceremonii zamknięcia nagrody za najlepsze prezentacje otrzymały:

  • prof. ucz. dr Edyta Charzyńska (Uniwersytet Śląski) – w kategorii doświadczonego badacza,
  • mgr Emilia Malicka (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach) – w kategorii młodego badacza.

Partnerzy i podziękowania

Kongres współorganizowano z Katolickim Uniwersytetem Eichstätt-Ingolstadt i sfinansowano w ramach programu Doskonała Nauka II Ministra Nauki. Sponsorami byli Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna i Księgarnia PWN.

Honorowy patronat objął Dyrektor Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, a patronaty merytoryczne – m.in. Komitet Zdrowia Publicznego PAN, Polskie Stowarzyszenie Psychologii Społecznej i Polskie Towarzystwo Psychologii Religii i Duchowości.

W imieniu organizatorów Akademia Humanitas dziękuje wszystkim partnerom i uczestnikom, a szczególnie wolontariuszom z koła naukowego Wydziału Psychologii pod opieką dr. Pawła Dębskiego.

HUMANITAS Global Congress of Flourishing potwierdził, że Akademia Humanitas staje się ważnym ośrodkiem wymiany myśli naukowej w obszarze psychologii, zdrowia i dobrostanu człowieka.