Laboratorium pedagogiczne znajduje się w sali 310 na III piętrze w Sosnowcu. Zostało zaprojektowane w sposób, by mogły odbywać się w nim zajęcia różnego typu. Laboratorium pedagogiczne składa się z trzech pomieszczeń:
- sala wykładowo-warsztatowa (pomieszczenie A),
- pracownia SI z elementami Sali doświadczania świata (pomieszczenie B),
- pracownia UV również z elementami Sali doświadczania świata (pomieszczenie C).
Sala A została wyposażona w:
- standardowe krzesła z blatami,
- interaktywny monitor 65″,
- projektor multimedialny,
- zamknięte szafy zawierające drobne pomoce dydaktyczne takie jak gry edukacyjne, logiczne, klocki konstrukcyjne, materiały edukacyjne, tablice manipulacyjne, figurki silikonowe, maty, piłki sensoryczne itp.
Pomieszczenia B i C są miejscami, w których wyeksponowano kierunkowe pomoce dydaktyczne. Są one oddzielone od pomieszczenia A specjalną taśmą. Korzystanie z pomieszczeń B i C odbywa się w obuwiu zmiennym.
Pomieszczenia B i C składają się na część przeznaczoną do realizacji zajęć warsztatowych z użyciem:
- przyrządów i pomocy niezbędnych w terapii Snoezelen, dostępnych w ramach sali doświadczania świata m. in.: 1. kącik UV z prysznicem UV, lustrem UV, akwarium UV oraz świecącymi w świetle UV zabawkami z ruchomym wypełnieniem; 2. projektor za pomocą którego można uzyskać ruchome obrazy na ekranie, ścianie lub suficie wykorzystując tarcze żelowe i tarcze obrotowe; 3. kolumna bąbelkowa 110 cm; 4. lustro sferyczne zniekształcające obraz; 5. gry muzyczno-świetlne; 6. panele interaktywne emitujące dźwięki i światło; 7. baldachim świetlny światłowodowy; 8. łóżko wodne z funkcjami masażu, odseparowane od reszty sali kurtyną światłowodową, itp.
- podłogi interaktywnej – magiczny dywan FunTronic z zainstalowanymi w ramach jednostki centralnej programami do aktywności rehabilitacyjno-terapeutycznych oraz aktywności stymulujących rozwój funkcji wykonawczych,
- kilkunastoelementowego systemu materacy, podwiesi, huśtawek i innych elementów do terapii integracji sensorycznej,
- wielkoformatowych pomocy piankowych do zabaw ruchowych wyzwalających kreatywność.
Ponadto, wykładowcy w ramach zajęć ze studentami mogą wykorzystywać pomoce niezbędne do rozwoju u dzieci myślenia komputacyjnego, nauki kodowania i programowania, takie jak:
- ozobot Evo,
- WonderPack – roboty Dash&Dot,
- Lego WeDo 2.0 – zestaw bazowy z oprogramowaniem Lego 45300,
- Mata Edukacyjna Humanitas z 35. zestawami kafli edukacyjnych
Pomoce dydaktyczne i sprzęt, w który zostało wyposażone laboratorium pedagogiczne AH są coraz częściej stosowane w przedszkolach i szkołach, co sprawia, że absolwent po otrzymaniu dyplomu może od razu przystąpić do wykonywanej pracy zgodnie z wykształceniem.
Stworzone w AH laboratorium pedagogiczne pozwala:
- wykładowcom – na przeprowadzanie praktycznych zajęć z zastosowaniem najnowszych pomocy i technik pracy,
- studentom – urealnienie warunków odbywania zajęć pod względem przyszłego warsztatu pracy.
Pomoce dydaktyczne i sprzęt multimedialny zostały zakupione w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020














