Przejdź do treści
Uwaga! została włączona wersja kontrastowa
Człowiek  To się liczy

Znajdź studia dla siebie

Trwa wyszukiwanie kierunków...

Rekrutacja online

Oferujemy studia I, II stopnia oraz jednolite magisterskie. Posiadamy bogatą ofertę studiów podyplomowych dla nauczycieli, prawników, specjalistów administracji oraz managerów. U nas możesz zamówić szkolenie „szyte na miarę”.

Kierunki studiów

Wybierz studia spośród 11 kierunków i niemal 30 specjalności w formule standardowej, „krótsze studia” lub „Dwa dyplomy – jednoCzesne”. Oferujemy studia zarówno dzienne jak i zaoczne.

Aktualności

27/03/2018

Konferencja Dyrektor Liderem – Edukacja Włączająca

Jak sprostać wyzwaniu i włączyć w program swojej placówki Edukację Włączającą? Prawie stu dyrektorów szkół, placówek oświatowych, a także Naczelników Wydziałów Oświaty wzięło udział w spotkaniu podczas VII konferencji z cyklu „Dyrektor Liderem”, która odbyła się 27 marca w Wyższej Szkole Humanitas w Sosnowcu. 

 

Edukacja włączająca to jeden z priorytetów polityki oświatowej państwa polskiego na rok 2017/2018. Jako jedna z form kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi umożliwia dzieciom i młodzieży zdobywanie wiedzy w szkołach i klasach ogólnodostępnych. 

 

O jej pozytywnych i negatywnych aspektach w odniesieniu do realiów współczesnej szkoły opowiadał Dyrektor Instytutu Pedagogiki WSH, profilaktyk systemowy, terapeuta, trener, superwizor, pedagog specjalny i adiunkt akademicki dr Aleksander Mańka. Jak powiedział: „W Polsce nadal pokutuje myślenie, że szkoła specjalna to stygmatyzacja”.

 

Jak organizować i finansować nową pomoc psychologiczno-pedagogiczną w postaci edukacji włączającej? Na to pytanie odpowiedziała Maria Utracka – edukator, ekspert i trener w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie. Przedstawiła prawne aspekty organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w polskim systemie oświaty w świetle obowiązujących zmian prawnych i finansowych. Zaprezentowała też możliwości budowania tożsamości społecznej osób niepełnosprawnych z pozycji organu prowadzącego, dyrektora i nauczyciela, a także omówiła kadrowe aspekty zatrudniania pedagoga, psychologa, nauczycieli organizujących kształcenie specjalne i specjalistów, organizację ich pracy oraz finansowanie edukacji uczniów z niepełnosprawnością. Zaznaczyła, że „Edukację Włączającą należy zacząć od rodziców, bo to rodzice najlepiej orientują się, czy rozwój ich dziecka jest inny
od rówieśników”  

 

Temat deficytu w rozwoju ruchowym oraz jego wpływ na umiejętności szkolne i zachowanie uczniów przybliżyła Renata Ranocha - ekspert w zakresie indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami, w tym z zaburzeniami integracji sensorycznej, autyzmem; starszy asystent fizjoterapii na Oddziale Wczesnej Interwencji i Poradni Rehabilitacyjnej Centrum Pediatrii im. Jana Pawła II w Sosnowcu.

 

Ekspert wydawnictwa Nowa Era, Katarzyna Sirak, przedstawiła możliwości połączenia tradycyjnych metod pracy z technologią na przykładzie produktów eduSensus

 

Uczestnicy spotkali się również z Katarzyną Kocoń – Rychter, doktorem nauk medycznych, psychologiem, psychoterapeutą, wykładowcą akademickim i adiunktem WSH. Pani doktor dokonała analizy potrzeb nauczyciela, całej klasy, a także ucznia o specjalnych wymaganiach edukacyjnych.

 

Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych nr 4 w Sosnowcu Iwona Durek opierając się na praktyce i doświadczeniu przedstawiła metody pracy takie jak: arteterapia - ceramika, szkło, kreatywność; Oryginal Play; muzykoterapia, teatr, relaksacja; logopedia, biofeedback, Snoezelen, Montessori, samoobsługa, edukacja seksualna, terapie wspomagające z udziałem zwierząt; tężnia, grota , masaż, hydroterapia.

 

Pomiędzy wystąpieniami prelegentów zorganizowany został panel dyskusyjny, w którym udział wzięli Maria Utracka – edukator, ekspert i trener w Ośrodku Rozwoju Edukacji, Aleksandra Antczak – Dyrektor Centrum Obsługi Edukacji w Gminie Michałowice, Grażyna Jurek – Dyrektor Zespołu Szkół nr 1 w Tychach, Katarzyna Sirak – Ekspert wydawnictwa Nowa Era. Uczestnicy próbowali odpowiedzieć na pytania „Czy zmiana roli zawodowej nauczycieli jest koniecznością? Jakie trudności i jakie potrzeby wsparcia widzą dyrektorzy szkół ogólnodostępnych? Jaka jest rola i pomoc gminy – dobre praktyki”. Moderatorem dyskusji była Ewa Kraus – Prodziekan, Wydział Nauk Humanistycznych WSH.

 

Konferencja została zwieńczona trzema warsztatami:

 

  • „Trudny” uczeń – porażka czy sukces? Sposoby pracy z uczniami o różnych dysfunkcjach w klasie ogólnodostępnej”, podczas którego uczestnicy dowiedzieli się jakie są przyczyny zachowania trudnego ucznia, a także wzięli udział w ćwiczeniach z pracy grupowej i indywidualnej.

 

  • „Arteterapia w świetle psychologii pozytywnej z wykorzystaniem sztuk wizualnych”, którego celem było wprowadzenie w psychologię pozytywną oraz zaprezentowanie ćwiczeń arteterapeutycznych.

 

  • „Specyfika i metody pracy z uczniem niedosłyszącym”, mający na celu zwrócenie uwagi Uczestników na typowe reakcje ucznia niezdiagnozowanego, wskazujące na problemy ze słuchem.

 

Mamy nadzieję, że VII konferencja z cyklu Dyrektor Liderem i jej poszczególne elementy staną się drogowskazami i inspiracją zarówno dla dyrektorów, jak i nauczycieli do weryfikacji dotychczasowych i podjęcia nowych działań zmierzających do podniesienia jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty.

 

Sponsorami wydarzenia były firmy: Aktin, Nowa Era oraz Verbena

 

/m.s. 27.03.18/

 

 

Nadchodzące wydarzenia

Tworzymy przestrzeń dla rozwoju i wymiany poglądów. Konferencje naukowe i popularnonaukowe, wykłady, warsztaty, seminaria – w Akademii Humanitas organizowane są wydarzenia, będące odpowiedzią na potrzeby nie tylko środowiska naukowego, naszych studentów ale również mieszkańców regionu.

27/03/2018

Konferencja Dyrektor Liderem – Edukacja Włączająca

Jak sprostać wyzwaniu i włączyć w program swojej placówki Edukację Włączającą? Prawie stu dyrektorów szkół, placówek oświatowych, a także Naczelników Wydziałów Oświaty wzięło udział w spotkaniu podczas VII konferencji z cyklu „Dyrektor Liderem”, która odbyła się 27 marca w Wyższej Szkole Humanitas w Sosnowcu. 

 

Edukacja włączająca to jeden z priorytetów polityki oświatowej państwa polskiego na rok 2017/2018. Jako jedna z form kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi umożliwia dzieciom i młodzieży zdobywanie wiedzy w szkołach i klasach ogólnodostępnych. 

 

O jej pozytywnych i negatywnych aspektach w odniesieniu do realiów współczesnej szkoły opowiadał Dyrektor Instytutu Pedagogiki WSH, profilaktyk systemowy, terapeuta, trener, superwizor, pedagog specjalny i adiunkt akademicki dr Aleksander Mańka. Jak powiedział: „W Polsce nadal pokutuje myślenie, że szkoła specjalna to stygmatyzacja”.

 

Jak organizować i finansować nową pomoc psychologiczno-pedagogiczną w postaci edukacji włączającej? Na to pytanie odpowiedziała Maria Utracka – edukator, ekspert i trener w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie. Przedstawiła prawne aspekty organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w polskim systemie oświaty w świetle obowiązujących zmian prawnych i finansowych. Zaprezentowała też możliwości budowania tożsamości społecznej osób niepełnosprawnych z pozycji organu prowadzącego, dyrektora i nauczyciela, a także omówiła kadrowe aspekty zatrudniania pedagoga, psychologa, nauczycieli organizujących kształcenie specjalne i specjalistów, organizację ich pracy oraz finansowanie edukacji uczniów z niepełnosprawnością. Zaznaczyła, że „Edukację Włączającą należy zacząć od rodziców, bo to rodzice najlepiej orientują się, czy rozwój ich dziecka jest inny
od rówieśników”  

 

Temat deficytu w rozwoju ruchowym oraz jego wpływ na umiejętności szkolne i zachowanie uczniów przybliżyła Renata Ranocha - ekspert w zakresie indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami, w tym z zaburzeniami integracji sensorycznej, autyzmem; starszy asystent fizjoterapii na Oddziale Wczesnej Interwencji i Poradni Rehabilitacyjnej Centrum Pediatrii im. Jana Pawła II w Sosnowcu.

 

Ekspert wydawnictwa Nowa Era, Katarzyna Sirak, przedstawiła możliwości połączenia tradycyjnych metod pracy z technologią na przykładzie produktów eduSensus

 

Uczestnicy spotkali się również z Katarzyną Kocoń – Rychter, doktorem nauk medycznych, psychologiem, psychoterapeutą, wykładowcą akademickim i adiunktem WSH. Pani doktor dokonała analizy potrzeb nauczyciela, całej klasy, a także ucznia o specjalnych wymaganiach edukacyjnych.

 

Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych nr 4 w Sosnowcu Iwona Durek opierając się na praktyce i doświadczeniu przedstawiła metody pracy takie jak: arteterapia - ceramika, szkło, kreatywność; Oryginal Play; muzykoterapia, teatr, relaksacja; logopedia, biofeedback, Snoezelen, Montessori, samoobsługa, edukacja seksualna, terapie wspomagające z udziałem zwierząt; tężnia, grota , masaż, hydroterapia.

 

Pomiędzy wystąpieniami prelegentów zorganizowany został panel dyskusyjny, w którym udział wzięli Maria Utracka – edukator, ekspert i trener w Ośrodku Rozwoju Edukacji, Aleksandra Antczak – Dyrektor Centrum Obsługi Edukacji w Gminie Michałowice, Grażyna Jurek – Dyrektor Zespołu Szkół nr 1 w Tychach, Katarzyna Sirak – Ekspert wydawnictwa Nowa Era. Uczestnicy próbowali odpowiedzieć na pytania „Czy zmiana roli zawodowej nauczycieli jest koniecznością? Jakie trudności i jakie potrzeby wsparcia widzą dyrektorzy szkół ogólnodostępnych? Jaka jest rola i pomoc gminy – dobre praktyki”. Moderatorem dyskusji była Ewa Kraus – Prodziekan, Wydział Nauk Humanistycznych WSH.

 

Konferencja została zwieńczona trzema warsztatami:

 

  • „Trudny” uczeń – porażka czy sukces? Sposoby pracy z uczniami o różnych dysfunkcjach w klasie ogólnodostępnej”, podczas którego uczestnicy dowiedzieli się jakie są przyczyny zachowania trudnego ucznia, a także wzięli udział w ćwiczeniach z pracy grupowej i indywidualnej.

 

  • „Arteterapia w świetle psychologii pozytywnej z wykorzystaniem sztuk wizualnych”, którego celem było wprowadzenie w psychologię pozytywną oraz zaprezentowanie ćwiczeń arteterapeutycznych.

 

  • „Specyfika i metody pracy z uczniem niedosłyszącym”, mający na celu zwrócenie uwagi Uczestników na typowe reakcje ucznia niezdiagnozowanego, wskazujące na problemy ze słuchem.

 

Mamy nadzieję, że VII konferencja z cyklu Dyrektor Liderem i jej poszczególne elementy staną się drogowskazami i inspiracją zarówno dla dyrektorów, jak i nauczycieli do weryfikacji dotychczasowych i podjęcia nowych działań zmierzających do podniesienia jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty.

 

Sponsorami wydarzenia były firmy: Aktin, Nowa Era oraz Verbena

 

/m.s. 27.03.18/

 

 

Nasza działalność

Akademia Humanitas to nie tylko działalność dydaktyczna i naukowa. Współpracujemy z otoczeniem, jednostkami samorządowymi, sektorem prywatnym i szkołami. Realizujemy wiele projektów unijnych oraz tworzymy rozwiązania dla biznesu i szkół.

Uniwersytet międzypokoleniowy

12 Uniwersytetów Dziecięcych w całym województwie oraz Uniwersytet Trzeciego Wieku Akademii Humanitas to prężnie działające organizacje skupiające tysiące małych żaków i seniorów.

Oferta dla firm

CHCESZ PODNIEŚĆ EFEKTYWNOŚĆ DZIAŁAŃ PRACOWNIKÓW TWOJEJ FIRMY?
CHCESZ ZORGANIZOWAĆ KONFERENCJĘ, WYNAJĄĆ SALĘ SZKOLENIOWĄ LUB KONFERENCYJNĄ,
A MOŻE ZAREJESTROWAĆ FIRMĘ LUB ZORGANIZOWAĆ BIURO?

Proponujemy możliwość indywidualnego zlecenia nam realizacji usług rozwojowych dla pracowników Państwa firmy, jak również usługi promujące Państwa działalność, kompleksowe usługi konferencyjne, czy też wynajem sal konferencyjnych, szkoleniowych, warsztatowych, komputerowych, powierzchni biurowych, wystawienniczych itp.